Guerrillaoorlog teistert w&s branche
Opdrachtgevers worden gestalkt voor cowboys die in het wilde weg onder andermans duiven schieten en geen enkele ethische code meer respecteren. “Dit is funest voor het imago van de branche”.
“Ik zit nu twintig jaar in dit vak, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt”, vertelt Jan Marijne, directeur van werving en selectiebureau Projactive. Zelfs gerenommeerde werving- en selectiebureaus stropen al maandenlang media en sites of en stalken opdrachtgevers met telefoontjes en mails met de vraag of zij mee mogen zoeken.
“Ook exclusief gegunde vacatures die met naam en toenaam op onze site staan, zijn niet veilig. Collega-bureaus bellen brutaal onze opdrachtgevers en vragen of zij een of twee vacatures mogen vervullen, stunten met tarieven, of sturen lukraak enveloppen met stapels anonieme cv’s”, zo heeft Marijne gemerkt. Dit gebeurt dan ook zonder dat de kandidaat grondig geïnterviewd en gescreend is voor de vacature. Vaak weet de kandidaat volgens hem niet eens dat hij wordt voorgesteld. “Ethische doodzondes binnen de branche”, zo stelt Marijne. De nood is blijkbaar zo hoog dat werving-en selectiebureaus massaal naar dergelijke onoorbare middelen moeten grijpen om in deze crisistijd het hoofd boven het water te houden.
“Erg onverstandig, want dit maakt het imago van onze branche kapot, en dus lijden de kwaliteitsbureaus hier ook onder”, stelt Marijne. “Die cowboys moeten zich realiseren dat 2010 weer een heel ander jaar wordt, en dat wij na de dip nog steeds met een krappe arbeidsmarkt te maken hebben. Hopelijk wordt in 2009 bij de bureaus het kaf van het koren gescheiden, zodat het vertrouwen van opdrachtgevers en kandidaten in de integriteit en toegevoegde waarde van w&s bureaus zich kan herstellen”. (AL)
Bron: Intermediair PW april 2009